אוטומציות עסקיות גלגל המוטיבציה של העסק
המונח אוטומציה מתאר תהליך ביצוע אוטומטי המתרחש בכל פעם מחדש וללא מגע יד אדם. הוא נולד עם המצאתם של מכונות התעשייה. כשמכונה אחת החליפה עשרות זוגות ידיים עובדות והכפילה את התפוקה בעשרות אחוזים זה היה סימן שמשהו הצליח פה, ובגדול.
וכאן בדיוק טמונים היתרונות הגדולים של האוטומציה. הנה חלק מהם:
- אוטומציה תעשייתית, או דיגיטלית, חוסכת לנו מאות שעות עבודה סיזיפית ובנאלית, כן אני מדבר על לשלוח מייל בכל פעם שלקוח משגר אלינו תלונה נמרצת.
- אוטומציה דואגת שלא נפספס את הלקוחות שלנו. היא יודעת לטפל מעולה בפניות של לקוחות בלי לטרטר את סדר היום שלנו.
- אוטומציה משווקת אותנו בעקביות, ומשפרת את הקשר עם הלקוחות על יד שליחת מידע איכותי, הנחות, מבצעים ועוד.
- אוטומציה מגדילה את אחוזי ההמרה מלקוחות חוזרים.
ממה מורכבת מכונת אוטומציה?
מכונה אוטומציה סטנדרטית מורכבת משני פונקציות עיקריות:
- פס הייצור. גלגל השינוע עליו מונח המוצר.
- מכונות מקומיות לאורך פס הייצור. בעלות פונקציה יחידה, לארוז, לאטום, להדביק.
בואו נדמיין לרגע את התהליך.
האובייקט, המוצר, או איך שתרצו לקרוא לו, הוא הדבר המרכזי בכל הסיפור.
המוצר מתחיל את המסע בקצה הראשון של פס הייצור, מתקדם לאורך המסלול, כשבדרך הוא מקבל תשומת לב מהמכונות הפזורות, עד שהוא מגיע לקצה השני אחרי שקיבל טיפול מושלם, וכעת מוכן למשלוח.
אוטומציה עסקית בעידן הדיגיטלי
רוב העסקים הדיגיטליים לא צריכים מכונות תעשייה, הלקוחות שלנו באים מכל העולם. בעלי עסקים רבים לא נפגשים עם הלקוחות שלהם במשך שנים, תוך כדי שהם נותנים להם את מלוא השירות.
השלב הראשון לפני שאנחנו מתחילים להגדיר תהליכים של אוטומציה לעסק שלנו אנחנו חייבים להבין מי הם 3 מרכיבי האוטומציה בעסק שלנו.
- מי המוצר?
- איך נרצה לשמור ולטפח אותו?
- איך אנחנו מתחילים לשנע את המוצר אוטומטית בין תוכנות הטיפול השונות?
נתחיל.
מי המוצר שיעבור את תהליך האוטומציה?
בהקשר הדיגיטלי אנו נבחר בלקוח. הלקוח הוא זה שאמור לקבל את מלוא תשומת הלב מהעסק. אנו רוצים לעטוף אותו במלוא תשומת הלב, כדי שימשיך לשמור אתנו על קשר.
איך נרצה לשמור ולטפח אותו?
כדי לשמור את הלקוח קרוב אלינו אנו אמורים לספק לנו מענה דיגיטלי בשני הגישות הבאות:
- לטפל בפניות שלו. פניית בירור ראשונה, פנייה לשם מתן תלונה, פנייה לבירור מסוים. רכישה של מוצר, החזרת מוצר ועוד.
- לשמור על קצב סביר של פניות יזומות אליו. ובדגש על פניות יזומות בעלות ערך ללקוח. הצעת הנחה, מידע מעניין על העסק ועוד.
בגלל שהזירה שלנו היא דיגיטלית, צורת ביצוע הפניות יהיה דיגיטלי. בשביל זה אנחנו חייבים מערכות דיגיטליות שהפונקציה שלהם היא לשלוח מידע ללקוח, או לקבל ממנו מידע.
מדובר במערכות דיגיטליות כגון:
- מאגרי מידע שאוספים לתוך מקום אחד 'לידים' של מתעניינים.
- מערכת לשליחת מיילים, או סמסים.
- מערכת CRM ש'זוכרת' את פרטי הלקוחות ומעדכנת אותנו כשמשהו חשוב קורה [ימי הולדת למשל].
- מערכת מעקב אחרי משלוח מוצרים.
- מערכת הנפקת חשבוניות אוטומטית ברכישת מוצרים.
- מערכת קביעת פגישות אוטומטית.
- מערכת סליקה דיגיטלית באתר האינטרנט.
מערכות אלו הם חובה לעסקים שרוצים להתנהל בצורה יעילה בזירה הדיגיטלית, ולנסוך ביטחון בגולשים שנחשפו לעסק בפעם הראשונה.
וכעת לשלב הביצוע הסופי, אחרי שדאגנו להצטייד בכל המערכות החיוניות לתפעול השוטף של העסק בדיגיטל הגיע הזמן לבנות את פס הייצור.
איך נשנע את 'המוצר' אוטומטית בין תוכנות הטיפול השונות?
יכולת השינוע האוטומטי של הלקוח בין המערכות של העסק מתאפשרות בזכות 2 תוכנות אוטומציה ידועות:
מערכות אלו הנם 'מערכות צד ג' שהמטרה שלהם היא לחבר בין מערכות הדיגיטציה שיש לעסק, ולהחיל תהליכים עסקיים אוטומטיים.
לדוגמה:
אתר איקומרס המוכר מוצרים.
לעסק במקרה זה ישנם 3 מערכות דיגיטליות:
- אתר איקומרס.
- מערכת השולחת מיילים וסמסים.
- מערכת משלוח מוצרים.
אחרי שנחבר את 3 המערכות ל'פס הייצור האוטומטי', כלומר אחד משני מערכות האוטומציה נקבל את התהליך הבא.
הלקוח נכנס לאתר ורוכש מוצר.
- המערכת מקבלת את פרטי ההזמנה מהאתר, ומפעילה את מערכת ה SMS ששולחת הודעה ללקוח בתוספת שמו הפרטי, ונותנת לו אישור על הרכישה.
- בנוסף הוא מקבל מייל עם פרטי הרכישה המפורטים, שם מלא, פרטי המוצר, ונתונים שהזין למשלוח המוצר.
- מערכת האוטומציה מחוברת למערכת המשלוחים, ברגע שמתקבל עדכון במערכת המשלוחים שהמשלוח נארז מערכת האוטומציה מעודכנת אף היא, והיא מיד שולחת מייל או SMS ללקוח שהמוצר נארז והוא בדרך אליו.
- ביום המשלוח הלקוח יקבל הודעה 'המוצר בדרך אליך'.
- לאחר איסוף המוצר מערכת האוטומציה תפעיל את מערכת המיילים שתשלח הודעת משוב ללקוח.
מגניב לא?
אם אין לכם תהליכי אוטומציה דיגיטליים בעסק זה הזמן להתחיל.